16:8

Periodisk fasta står på schemat sedan i måndags (6/2) och hittills känns det fint. Jag valde att köra klassikern med fasta 16h och äta 8h. Låter nog värre än vad det är. Mellan 12:00 och 20:00 är det fritt fram men före och efter ska det hållas igen helt. 

Visst visar hungern sig där någonstans på förmiddagen men den kan ändå hållas under kontroll. Kaffe & té är ok. Kvällen är inga problem, särskilt inte om det är läggdags runt 22:30. 

Håller tummarna för att det går vägen även i fortsättningen. 

Gällande träning och periodisk fasta så har jag läst på jonasbergqvist.se att:

När du kombinerar upplägget med träning är det mest fördelaktigt att avsluta fastan med ett träningspass. All form av träning går bra, men den bör vara högintensiv om du vill få ut maximala hormonella och metabola effekter. Styrketräning ger bättre resultat än konditionsträning, men korta intervaller kan också vara ett alternativ. I exemplet ovan bör alltså träningspasset äga rum vid lunchtid och det följs då av en god mättande Paleo- eller lågkolhydratlunch. Vill du istället träna på morgonen går det också bra, men handlar det om ett tungt styrketräningspass kan det vara värt att äta något protein- och fettrikt direkt före eller efter passet för att återhämtningen av passet ska bli den bästa möjliga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.