BCAA

Jag har tänkt att jag skall prova på att käka BCAA (Branched-chain amino acids) före träning som ett test om det gör någon skillnad rent muskelmässigt. Många säger att det hjälper till att bygga muskler, andra tycker bara att det är skönt att få mindre träningsvärk av att ta det.
Såhär står det på svensktkosttillskott.se:

”Aminosyror fungerar som byggstenar till protein, som i sin tur bygger upp våra muskler. Det finns 20 aminosyror totalt, som konstruerar proteiner med olika egenskaper. 8 av dem är essentiella, livsnödvändiga, och måste tillföras via maten. Ett extra tillskott av aminosyror är populärt främst hos kroppsbyggare för att bygga upp och behålla muskelmassa. Tillskott av specifika aminosyror kan ge en effekt som vanligt proteinpulver inte klarar av. Protein måste nämligen brytas ned innan det kan tas upp av kroppen, medan aminosyrorna redan är delade. Dessutom konkurrerar aminosyrorna om upptaget i tarmen, så är man ute efter en enskild aminosyras egenskap, kan man ha nytta av att ta den separat. En annan fördel med aminosyror i jämförelse med proteintillskott är att de ger de positiva effekterna på muskeluppbyggnaden utan att ge något fett eller kolhydrater.”

Många BCAA-tabletter/pulver innehåller mjölkprodukter, men det finns flertalet utan.
Jag återkommer när jag har testat!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.