På gymet med Jens

Både jag och kompisen Jens har, trots egna nycklar till klubb med kettlebells och andra roliga redskap, skaffat kort hos en större gymkedja.
Vi tränar dock på lite olika sätt. Jag fokuserar på mer långsam uppbyggnad, magträning
och många repetitioner med övningar som Benlyft, Vinklad hantelpress, Utfall m.m.
Jens kör så tungt det bara går och så enkla övningar som det bara går; Marklyft, Squat, Bänkpress. Förra veckan körde jag och Jens ett pass tillsammans och jag fick då smaka på hur det känns att  benböja sin egen kroppsvikt 18 gånger, marklyfta 110kg och lite annat smarrigt. Jens blev bjuden på 12-10-8-6-4-2 (repetitioner) med ökande vikt i hantelpress.
Känns som att vi båda var nöjda med passet.

Det är alltid viktigt att testa annan typ av träning för att se om det går att hämta inspiration och komma längre med sitt eget. Denna gången lärde jag mig att det går att lyfta betydligt tyngre vissa dagar, då med färre reps.
Träningsvärken i baksida lår och rumpa behöver jag nog inte nämna…

Senare samma vecka körde vi ”Bulgarian Bag-utmaningen” tillsammans. Ett av de absolut jobbigaste passen jag känner till. 1000 repetetitioner med 12 kg-säcken / 17 kg-säcken. Mer info om detta kommer, vi ska försöka filma delar av det och lägga upp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.