7 skäl till att träna

I senaste numret av tidningen från Life-butikerna hittade jag en bra 7-stegslista på varför det är en bra idé att träna. Jag lade till ett par punkter som jag själv har som stor anledning till att röra på mig.

1. Du mår bättre både fysiskt och psykiskt
2. Du fungerar bättre kognitivt och får bättre inlärning och minne
3. Du sänker ditt blodtryck. Enligt WHO är högt blodtryck den vanligaste underliggande orsaken
till att människor dör i förtid i världen
4. Du minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
5. Du minskar risken för cancer. Risken för bröst-, livmoder- och tjocktarmscancer är 20% lägre
om du rör på dig. Cancerfonden uppskattar att omkring 70% av alla cancerfall i Sverige orsakas till viss
del av vår livsstil
6. Du minskar risken för demens. I en långtidsstudie hade endast 5% av de vältränade kvinnorna utvecklat
demens, bland de otränade var siffran 50%. De som tränade fick också demens elva år senare än de måttligt tränade
7. Du minskar risken för typ 2-diabetes och får bättre blodsocker.
(Källa Life-tidningen)

Jag skulle vilja tillägga att man går miste om en feelgoodkänsla som många gånger är så fantastisk att
det enbart är dumt att inte träna sig trött 2-3 ggr/vecka. För vem vill inte få endorfinpåslag?
Likaså håller regelbunden träning ordning på kortisolnivåerna så att den negativa stressen kan hållas stången.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.